Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Co to jest brief? Czyli kilka słów o początku współpracy z agencją.

4 sierpnia 2014

Postanowiłeś ruszyć z nową kampanią reklamową albo odświeżyć swój wizerunek w internecie. Zebrałeś oferty od kilku agencji, wybrałeś tę, która najbardziej Ci odpowiadała i … czekasz na brief. Czym on jest? I dlaczego jego solidne wypełnienie jest tak ważne przy realizacji projektu?

Brief – dokument, od którego wszystko się zaczyna

Brief to rodzaj ankiety, którą agencja wysyła do wypełnienia klientowi. W dokumencie tym zostają zebrane wszystkie informacje niezbędne przy realizacji kampanii, a zatem te dotyczące grupy docelowej, produktu, celu prowadzonych działań oraz konkurencji.

Probleme lösen, Fragen beantworten

Choć briefy poszczególnych agencji mogą wyglądać zupełnie inaczej, jego najistotniejsze punkty pozostają niezmienne. Wśród nich można wskazać:

Pytanie o markę

Ta informacja jest szczególnie ważna przy działaniach o charakterze wizerunkowym, np. budowaniu nowej strony internetowej i próbie zmiany postrzegania marki przez konsumentów czy odbiorców usług. Przy wypełnianiu tego punktu warto pamiętać o tym, by unikać ogólników i frazesów, które znaleźć można na większości stron – schematy i skostniałe stwierdzenia w niczym agencji nie pomogą. Pamiętaj też, że czym więcej konkretnych danych i studiów przypadku tym lepiej.

Pytanie o grupę docelową

Precyzyjne informacje na temat grupy docelowej to klucz do sukcesu. Kierowanie przekazu do wszystkich jest pozbawione jakiegokolwiek sensu, gdyż nie pozwala zbudować spójnej strategii. Doskonale wiadomo przecież, że młoda mama i biznesmen będą mieli zupełnie inne oczekiwania, np. w stosunku do jedzenia. Dla pierwszej liczy się zdrowie i wartości odżywcze. Drugi może zwracać uwagę na to z jakimi wartościami kojarzony jest dany produkt i czy jest on np. traktowany jako produkt z wyższej półki.

Zamieszczając w briefie informacje na temat klienta pamiętajmy zarówno o podstawach (wiek, zarobki, płeć), jak i bardziej rozbudowanym opisie (potrzeby, oczekiwania, wartości, przekonania).

Pytanie o produkt

To oczywiście truizm, bo przecież każdy wie, co sprzedaje. W przypadku współpracy z agencją kreatywną nie jest to jednak takie oczywiste. Członkowie grupy kreatywnej pracującej przy projekcie nie posiadają tej samej wiedzy co np. pracownicy działu badań i rozwoju danej firmy. Bardzo ważne zatem, by w briefie wskazać na wszelkie możliwości wykorzystania danego produktu oraz na korzyści, jakie przyniesie on klientowi. W tym punkcie duże znaczenie ma również wydobycie tych elementów, które wyróżniają produkt na tle konkurencji i mogą być istotne z punktu widzenia klienta.

Pytanie o najważniejszych konkurentów

Analiza działań konkurencji jest niezwykle istotna. Tylko wówczas agencja będzie w stanie wskazać elementy, które faktycznie wyróżniają markę na tle innych firm o tym samym profilu działania. I odpowiednio zaakcentować te atuty.

Pytanie o cel

Dokładne określenie naszych oczekiwań w stosunku do kampanii i celów, jakie ma osiągnąć nie tylko ułatwi pracę agencji, ale też – po wykonaniu zlecenia – będzie stanowiło podstawę do weryfikacji projektu. Jakkolwiek by nie było, bez jasnego (i najlepiej jednego) celu nie ma skutecznej kampanii. Trzeba bowiem pamiętać, że inne zadanie będzie miała kampania wizerunkowa, inne reklama mająca na celu podniesienie zysków, inne – informacyjna.

Pytania dodatkowe

  1. Określenie budżetu przeznaczonego na realizację kampanii.
  2. Wskazanie środków przekazu, które agencja powinna wykorzystać w kampanii.
  3. Elementy obowiązkowe, które powinny się pojawić w kampanii – logo, słowa kluczowe itd.

Chcesz wypełnić nasz brief? Skontaktuj się z nami 🙂

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków