Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Jak pisać opisy kategorii dla sklepu internetowego? Porady na przykładzie sklepu z plecakami

23 lutego 2022

Każda treść, która pojawia się na stronie sklepu internetowego, ma znaczenie. Część z nich jest dedykowana robotom Google’a i służy głównie pozycjonowaniu. Inne są pisane zgodnie z zasadami UX, z myślą o użytkowniku. Nośnikiem obu rodzajów treści, który połączy ich atuty, powinny być dobrze napisane opisy kategorii.

Tymczasem ten element często bywa pomijany lub traktowany bez należytej uwagi. Pod tym kątem opisy kategorii często przegrywają bój o uwagę z opisami produktów. Niesłusznie! Jak bowiem pokażemy, mogą przynieść sklepowi wiele korzyści.

Trzeba tylko pamiętać o kilku ważnych zasadach. Jak zastosować je w praktyce? Pokażemy na przykładzie sklepu https://plecaki.com.pl/.

W jaki sposób opisy kategorii wspierają działania SEO?

Najpierw jednak kilka słów o wspomnianych korzyściach. Dobrze napisane opisy kategorii mogą bowiem być ważnym orężem w walce o jak najwyższą pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania. To świetny nośnik słów kluczowych.

Wybrane frazy, które mają ściągnąć ruch na stronę, będą mieć szczególną moc, jeśli znajdą się w nagłówkach. W opisie kategorii możemy umieścić nagłówki od H1 do H6. Aż prosi się, by umieścić w nich frazy kluczowe.

Opisy kategorii umożliwiają również wykonanie linkowania wewnętrznego w ramach strony. Dzięki temu powstanie mapa witryny, która pomaga robotom Google’a w indeksowaniu poszczególnych podstron.

Opisy kategorii i korzyści dla użytkownika

Jeśli poświęcimy opisom kategorii nieco uwagi, stworzymy także treść przydatną użytkownikowi. Wystarczy zadbać, by w konkretny sposób opowiadały o produktach, które znajdują się w ofercie sklepu. W ten sposób potencjalny klient w skondensowanej formie dowie się o charakterystyce produktów. I nie będzie musiał długo przeglądać podstron z produktami.

W opisach kategorii można też zamieścić porady dla użytkownika. W ten sposób pomożemy mu w podjęciu odpowiedniej decyzji bądź odnalezieniu poszukiwanego produktu. Teksty poradnikowe cieszą się niezmienną popularnością. Opisy kategorii również mogą pełnić taką funkcję.

Opisy kategorii – najważniejsze zasady pisania tych treści

Tyle teorii, czas na praktyczne wskazówki. Omówimy je na przykładzie sklepu z plecakami, a konkretnie opisu kategorii “plecaki” – https://plecaki.com.pl/pl/c/Plecaki/84.

Oryginalna treść

Nawet najdłuższy opis kategorii nie będzie mieć żadnej wartości, jeśli zostanie skopiowany ze strony producenta lub innego sklepu. Takie działania nie poprawią pozycji strony, a i użytkownik nie dowie się z opisu niczego nowego. Treść powinna być unikalna. Omawiany opis to oryginalny tekst, który bezpośrednio wiąże się z ofertą sklepu.

Zdefiniowany odbiorca

Zwany również personą. Przy tworzeniu opisów nie da się zadowolić wszystkich. Warto jednak zdefiniować typ osoby, która najczęściej będzie korzystać z danej kategorii. Opis powinien być skonstruowany z myślą o niej, odpowiadać na jej pytania i problemy.

W omawianym przykładzie jest nią jeden z rodziców dziecka w wieku szkolnym. To właśnie w gestii dorosłych leży bowiem decyzja zakupowa. Tekst jest spójny i skonstruowany z myślą o takim właśnie odbiorcy.

opisy kategorii sklep z plecakami internetowy
Przykład dobrze skonstruowanego opisu kategorii, źródło: screen ze sklepu plecaki.com.pl

Wybór odpowiednich słów kluczowych

Przy treściach dedykowanych SEO często mówi się o “nasyceniu” ich słowami kluczowymi. Z pewnością opisy kategorii to dobre miejsce, by je wykorzystać. Ale nie można przesadzać. To nie pomoże w pozycjonowaniu, zaburzy też mocno odbiór treści.

Oprócz głównych słów kluczowych warto więc wykorzystać frazy z tzw. długiego ogona. To rozwinięcia głównych słów kluczowych. Mogą pomóc wygenerować większy ruch, a także naprowadzić na informacje ważne dla odbiorcy.

Frazę główną najlepiej umieścić w nagłówku H1, pozostałe w leadzie, innych śródtytułach i treści akapitów. W omawianym opisie do takich fraz należą na przykład “plecaki młodzieżowe męskie”, “plecak szkolny czarny” czy “plecak do liceum dla dziewczyny”.

Odpowiedź na pytania użytkownika

W zbudowaniu opisu użytecznego dla potencjalnego klienta i robotów Google’a pomoże także zdefiniowanie potrzeb użytkownika. Narzędzia dla pozycjonerów pozwolą znaleźć frazy z pytaniami, które najczęściej wpisuje się w wyszukiwarkę. Należy znaleźć te, które dotyczą naszych produktów. Ich rozwinięcie wspomoże działania SEO, ale też pomoże użytkownikowi.

W omawianym przykładzie znalazł się odpowiedzi na kilka pytań dotyczących plecaków. Same pytania znalazły się m.in. w nagłówkach. “Jaki plecak kupić do liceum”, “Jaki plecak dla dziecka będzie najlepszy?”, “Jak dobrać plecak dla dziecka?” – to tylko niektóre pomysły.

Odpowiednie formatowanie tekstu

Nagłówki, o których już kilka razy wspominaliśmy, są ważne nie tylko z punktu widzenia SEO. Pomagają również zachować odpowiednią konstrukcję tekstu. Porządkują treść wizualnie, ułatwiają nawigację.

Śródtytułów powinno być sporo, najlepiej co dwa, trzy akapity. Same akapity nie powinny być z kolei zbyt długie. Najlepiej unikać zbitych bloków tekstu. Ważne jest też pogrubienie słów kluczowych i najważniejszych fragmentów. W omawianym opisie kategorii nagłówek następuje maksymalnie po trzech akapitach tekstu.

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków