Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Jak współpracować z copywriterem?

22 stycznia 2020

Wybór odpowiedniego copywritera to nie wszystko. Nawet najlepszy specjalista od tworzenia treści może nie sprostać oczekiwaniom, jeśli zabraknie przejrzystych reguł współpracy między nim i zleceniodawcą. Warto o tym pomyśleć, zanim skrzynki mailowe zostaną zasypane wzajemnymi pretensjami i oskarżeniami. Najważniejsze kwestie trzeba ustalić jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.

Jak współpracować z copywriterem

Znalezienie copywritera nie nastręcza dziś zbyt wielu trudności. Content marketing odgrywa coraz ważniejszą rolę, a wraz z jego rozwojem rośnie liczba osób, które chętnie przygotują treści do publikacji w internecie lub prasie. Znalezienie dobrego copywritera, który spełni oczekiwania zleceniodawcy – to już zupełnie inna bajka.

Potrzebujesz pomocy copywritera? Zajrzyj na intle.pl Agencja interaktywna Kraków!

W czym pomoże copywriter?

Szukając autora warto zwrócić uwagę na rodzaj tekstów, w których się specjalizuje. Nie zawsze człowiek odpowiedzialny za wymyślanie haseł reklamowych sprawdzi się jako twórca specjalistycznych artykułów. Copywriterzy, których pracą jest tworzenie sloganów promujących marki i produkty czy opracowywanie projektów i scenariuszów reklam, to copywriterzy kreatywni. SEO copywriter przygotuje z kolei teksty na stronę albo bloga, które powinny pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarce. W pisaniu dłuższych form specjalizują się content copywriterzy, często nazywani web writerami.

Specjalizacja

Druga strona medalu to znajomość branży, której mają dotyczyć zamawiane treści. Można założyć, że osoba zajmująca się na co dzień motoryzacją przygotuje lepszy tekst niż copywriter, który od pisania o modzie przechodzi do kwestii związanych z technologiami stosowanymi w wycieraczkach samochodowych. W przypadku bardzo wyspecjalizowanych produktów i usług znalezienie osoby dobrze orientującej się w tych zagadnieniach może być jednak niemożliwe.

Kwestie prawne

Ważnym obszarem współpracy z copywriterem jest również kwestia praw autorskich do publikowanych tekstów. Zagadnienia formalne najlepiej jasno określić w umowie między stronami. Osoba zamawiająca tekst powinna zatroszczyć się, by zapewnić przeniesienie na siebie praw autorskich przysługujących twórcy. Warto zadbać także o prawo do przeróbek tekstu i zobowiązać copywritera do tego, by przygotował autorskie treści – to zabezpieczenie przed kopiowaniem cudzych utworów i plagiatami.

Więcej na temat kwestii prawnych związanych ze współpracą z copywriterem znajdziesz tutaj: https://prawointernetu.eu/serwisy-www/wspolpracujesz-z-copywriterem-zadbaj-o-kwestie-prawne

Jak ma wyglądać tekst?

Gdy brak autora z wystarczającą znajomością branży, z pomocą pośpieszy brief. To zestaw pytań, jakie copywriter powinien zadać zleceniodawcy. Ustalenie precyzyjnych wytycznych dotyczących tekstów to zresztą pozycja obowiązkowa we współpracy z copywriterem. Samo określenie tematu nie wystarczy. Zamawiający musi zdecydować, jakiego rodzaju tekst go interesuje – jaki jest cel publikacji, kto wchodzi w skład grupy docelowej. Powinien też cierpliwie i jak najbardziej konkretnie odpowiedzieć na pytania copywritera. Zwłaszcza w przypadku tekstów pozycjonujących należy też ustalić, kto ma wybrać słowa kluczowe, które znajdą się w publikacji.

Dobra komunikacja z copywriterem na tym etapie to podstawa. Jeśli piszący otrzyma konkretne wytyczne, zdecydowanie wzrosną szanse, że zamawiający otrzyma tekst zgodny z jego oczekiwaniami. I nie trzeba będzie w nieskończoność go poprawiać.

Terminy i poprawki

Współpracę z copywriterem ułatwi również dokładne określenie daty realizacji tekstu – wyznaczenie terminów, z których ma się wywiązać. Warto ustalić, ile czasu będzie miał zleceniodawca na zgłoszenie ewentualnych poprawek. Jeśli będą potrzebne, uwagi powinny być precyzyjne, najlepiej je spisać i przesłać mailem. “Coś mi w tym zdaniu nie pasuje” – takie sformułowanie nie stanowi dla autora żadnej informacji. Poprawki nie powinny też dotyczyć stylistyki tekstu: w końcu zamawiający zdecydował się na nią przy wyborze konkretnego copywritera, a charakter publikacji należy ustalić jeszcze przed rozpoczęciem pisania. Ważna jest też kwestia ceny ewentualnych poprawek. By uniknąć nieporozumień, warto z góry ustalić, czy są wliczone w podstawową cenę zamówienia.

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków

Facebook