Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Jak zwiększyć zaangażowanie klientów w sklepie internetowym? Praktyczne rozwiązania

6 lutego 2022

Walka o klientów w sklepach internetowych toczy się na różnych polach. Ważnym orężem są w niej ceny oferowanych produktów, ale na tym zdecydowanie nie koniec. Liczy się także reklama i wszelkie działania marketingowe. A wśród nich content marketing, media społecznościowe i pozycjonowanie witryny w wynikach wyszukiwarki.

Warto poświęcić również nieco czasu na działania, które pomogą zwiększyć zaangażowanie klientów w sklepie. Zależność jest prosta – klient bardziej zaangażowany, oczywiście w pozytywny sposób, to najczęściej większa sprzedaż i zyski. A to jest przecież celem każdego sklepu.

Jak zatem zwiększyć zaangażowanie klientów w sklepie? Drogą ku temu może być kilka przydatnych funkcjonalności w naszej witrynie. Poznaj te, które przynoszą najlepsze efekty!

Treści generowane przez użytkowników sklepu

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zwiększenie zaangażowania klientów jest udostępnianie na stronie treści, które sami generują. Najczęściej są to zdjęcia, czasami również filmiki. Takie treści mogą być zamieszczane bezpośrednio w witrynie sklepu lub w panelu, który będzie zaciągać posty z Facebooka czy Instagrama.

Z takiego rozwiązania korzystają największe firmy na świecie. Przykładem może być choćby Adidas. Niemiecki producent ubrań i sprzętu sportowego przy produktach udostępnia galerie zdjęć użytkowników w formie “Pokaż, jak Ty je nosisz”. Wystarczy odpowiednio otagować wpis na Instagramie.

zaangażowanie klientów zdjęcie butów
Przykład treści generowanych przez użytkowników sklepu, źródło: screen ze sklepu adidas.pl

Takie treści stanowią tak zwany “dowód społeczny” na jakość i zastosowanie oferowanych przez Ciebie produktów. Kluczem jest to, by nakłonić Twoich klientów do dzielenia się takim contentem. Z pewnością mogą w tym pomóc rabaty lub punkty do programów lojalnościowych, jeżeli takowe prowadzisz.

W tym miejscu warto zatrzymać się jeszcze przy jednej funkcjonalności, która znacznie ułatwia zaangażowanie klientów w sklepie. A do tego pomaga w decyzji zakupowej. To logowanie się do sklepu za pośrednictwem kont w mediach społecznościowych. Niektórzy klienci po prośbie o założenie konta w sklepie rezygnują z zakupów.

Opinie na stronie a zaangażowanie klientów

Nieco podobnym rozwiązaniem do treści tworzonych przez użytkowników są opinie o produktach. To nieco łatwiejszy sposób na zaangażowanie klientów. Wystawienie produktowi oceny i napisanie jednego czy dwóch zdań opinii wymaga mniej zachodu niż wstawianie zdjęcia lub nagrywanie filmiku.

Opinie o produktach wzmacniają wiarygodność sklepu i sprzedającego. Najlepiej sprawdzają się w sklepach, które generują duże obroty. Zachętą do zostawienia opinii ponownie mogą być na przykład punkty w programach lojalnościowych.

Badania pokazują, że ufamy opiniom zamieszczonym w internecie. Pozytywne mogą więc zwiększyć sprzedaż. Przy okazji wspomogą działania marketingowe. Czasami zwracają uwagę na istotne z punktu widzenia użytkownika cechy produktów, które umykają specjalistom od marketingu.

Przykładem sklepu, który uwypukla opinie klientów, jest https://www.karo.waw.pl/. W tym przypadku formę oceny pełni liczba gwiazdek.

zaangażowanie klientów opinie
Opinie klientów w sklpeie internetowym, źródło: screen ze sklepu karo.waw.pl

Większe zaangażowanie klientów – programy lojalnościowe i rabaty

Już dwukrotnie wspominaliśmy o programach lojalnościowych. Warto więc zatrzymać się przy nich nieco dłużej. Bywa to bowiem skuteczny sposób na powiększenie zaangażowania klientów, a także utrzymania ich przy sklepie. Często to znacznie tańsze i bardziej zyskowne niż pozyskiwanie nowych.

Programy lojalnościowe zazwyczaj opierają się na systemie punktowym. Określoną w regulaminie liczbę punktów można później wymienić na nagrody lub rabaty. Punkty przyznaje się za różne działania klienta. Mogą być nimi wymienione już wyżej przykłady, czyli przesłanie zdjęcia, zamieszczenie opinii czy działania w mediach społecznościowych. Najczęściej dużo punktów przynoszą również po prostu zakupy w sklepie.

Z programami lojalnościowymi wiążą się kupony rabatowe. Obniżki cen często bywają największym motorem napędowym, który zwiększa zaangażowanie klientów. Możesz korzystać z różnych rozwiązań – zarówno obniżek o konkretną kwotę, jak i procent wartości produktu.

Większość kuponów rabatowych jest jednorazowa i można z nich skorzystać tylko w ograniczonym czasie. Przy składaniu zakupu Twój sklep powinien oferować funkcjonalność, która umozliwia wpisanie takiego kodu. Nawet klient, który go nie posiada, może z ciekawością zacząć szukać informacji o obniżkach i wracać do Twojego sklepu.

Dotarcie do użytkowników, którzy porzucili koszyk

Warto zatrzymać się również nad osobami, które w ostatniej chwili zrezygnowały z tego, by zostać klientem Twojego sklepu. Mamy tutaj na myśli użytkowników, którzy porzucili koszyk i nie zrealizowali zamówienia.

Czasami rezygnują z błahych powodów i już nigdy do Twojego sklepu nie wracają. Przypomnienie im o swojej ofercie może jednak odwrócić ten proces. Nie jest to łatwe. Potrzeba do tego ich adresów mailowych – czasami warto więc poprosić o to już na dość wczesnym etapie realizacji zamówienia.

Możliwość dotarcia do tzw. porzuconych koszyków to również atut reklam w mediach społecznościowych. Zainstalowanie na stronie piksela Facebooka pozwoli dotrzeć do takich osób z reklamą, która zachęci je do zakupu.

Powiadomienia dla klientów

Podobne reklamy można zresztą kierować również do osób, które już dokonały zakupu. Działania remarketingowe pozwalają na zaangażowanie klientów i powiadomienie ich o promocjach czy rabatach, które czekają na nich w sklepie.

Podobną funkcję pełni newsletter sklepu internetowego. Co jakiś czas warto skorzystać z tej opcji i wysłać klientom powiadomienia o nowej ofercie czy też wyprzedaży.

Osobną opcją jest skorzystanie z wiadomości typu “powiadom o dostępności”. Przydaje się to przy produktach, które sezonowo się wyprzedają. Jeśli zainteresowana osoba zostawi adres mailowy, otrzyma wiadomość po ponownym pojawieniu się produktu. Warto zadbać o taką funkcjonalność.

W przypadku sklepów internetowych czasami sprawdzają się także powiadomienia typu “push”. Monit o takiej możliwości wyświetla się w trakcie pierwszej wizyty w sklepie. W przypadku promocji czy nowej oferty użytkownik otrzyma bezpośrednie powiadomienie – niczym w popularnych aplikacjach.

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków