Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Jakie działania obejmuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

7 stycznia 2022

Dynamiczny rozwój e-handlu, jaki obserwujemy w ostatnich latach sprawił, że jednym z najczęściej wymienianych pomysłów na biznes jest własny sklep online. Według firmy badawczej Dun & Bradstreet pod koniec III kwartału 2021 r. w Polsce zarejestrowanych było ponad 50 tys. sklepów internetowych.

Samo jego założenie to jednak początek. O ile nie zadbamy o widoczność sklepu w wyszukiwarce Google trudno spodziewać się sukcesu. Mówiąc wprost – mamy nad czym pracować a jednym z kluczowych działań, które powinniśmy podjąć jest skuteczne pozycjonowanie sklepu. Na czym ono polega?, ile trwa, ile kosztuje? Sprawdźmy.

Czym tak naprawdę jest pozycjonowanie sklepu?

W największych skrócie jest to szereg działań mających sprawić, aby nasz sklep stał się widoczny dla klientów.

Wyszukiwarka Google to miejsce, od którego większość osób zaczyna poszukiwania dowolnego produktu w sklepach internetowych. O ile jednak samo założenie sklepu internetowego nigdy nie było prostsze i tańsze niż obecnie, o tyle bez stałego dopływu kupujących jego byt jest skazany na porażkę.

Wiemy zatem, że potencjalni klienci chcąc kupić np. buty do biegania swoje poszukiwania zaczynają zazwyczaj od wyszukiwarki Google i wpisania stosownych fraz kluczowych: np. „buty męskie do częstego biegania”. Po ich wpisaniu ich oczom ukazują się wyniki wyszukiwania zawierające reklamy i odnośniki do sklepów z podanym asortymentem.

Celem pozycjonowania sklepu jest sprawienie, aby to nasza oferta znalazła się możliwie wysoko w wynikach wyszukiwania. Jak pozycjonować sklep internetowy, aby wybić się w gąszczu innych? Przede wszystkim uzbroić się w cierpliwość, gdyż jest to maraton, a nie sprint.

Czy pozycjonowanie sklepu internetowego to jedyny sposób na zwiększenie sprzedaży?

Oczywiście, że nie. Pozycjonowanie nie zapewni nam klientów zaraz po uruchomieniu sklepu.

Tu niezbędna jest klasyczna reklama w rodzaju np. Google Adwords, obecność w mediach społecznościowych np. w formie sklepu na Facebooku, profil na Instagramie. Jednym słowem każda aktywność, która poinformuje potencjalnych klientów o istnieniu naszego sklepu i sprawi, że zajrzą oni na jego stronę.

Jakie działania składają się na pozycjonowanie sklepów internetowych?

Co obejmuje pozycjonowanie sklepu? Nie powinno być dla nikogo zaskoczeniem, że w procesie pozycjonowania sklepu internetowego należy podjąć szereg kroków. Dlatego już na etapie tworzenia sklepu warto myśleć pod kątem pozycjonowania i zawrzeć na stronie sklepu elementy, które będą ten proces wspierać.

Mamy tu na myśli m.in. odpowiednio dobrane słowa kluczowe, (za pomocą narzędzia Google Search Console), na które zamierzamy się pozycjonować oraz wstawienie kodu statystyk Google Analitysc.

Kolejnym krokiem powinno być pojawienie się w sklepie internetowym treści, które będą przyciągać użytkowników na stronę. Jest to element tzw. content marketingu, który stale zyskuje na popularności.

Co dalej? Niezbędne w e-sklepie są również unikalne opisy produktów, które maksymalnie dokładnie go opiszą, a jednocześnie wyróżnią się na tle konkurencji. Pamiętajmy, że ten sam produkt znajdziemy zazwyczaj w kilkunastu sklepach jednocześnie.

Czym się wyróżnić, jeśli nie chcemy konkurować najniższą ceną? Właśnie opisem, który sprawi, że klient wpisujący wybrane frazy – słowa kluczowe znajdzie dokładnie to, czego szuka.

Statystyki ruchu na stronie www to kolejny niezwykle ważny element. Mając już pierwsze wizyty w swoim sklepie internetowym możemy analizować m.in. na jakie frazy jest najwięcej wejść, jak wiele czasu spędzają na stronie użytkownicy itd.

To pozwala na lepszy dobór słów kluczowych nie tylko pod kątem sprzedawanego asortymentu, ale również najczęściej sprzedawanych lub najbardziej dochodowych produktów.

Linkowanie do twojego sklepu to kolejny z kroków, o których nie można nie wspomnieć. Dobrą a wręcz zalecaną praktyką jest pozyskiwanie wartościowych linków ze stron, blogów, które będą budować obraz naszego sklepu w oczach algorytmów i z czasem znajdą przełożenie wynikach wyszukiwania Google.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Nie ma jednej prostej odpowiedzi na tak postawione pytanie. W pozycjonowaniu sklepów internetowych liczy się wiele czynników. Dużo zależy bowiem od branży, w której działa sklep. Im jest bardziej niszowa, tym większa szansa na wybicie się.

Ważny jest również zakres prac, to czy sklep jest zupełnie nowy, czy działa już od pewnego czasu i może dostarczyć cennych informacji pomocnych w pozycjonowaniu.

W przypadku już istniejących podmiotów prace poprzedza zazwyczaj audyt SEO, który pozwala ocenić jakie kroki są niezbędne, aby poprawić widoczność sklepu. Następnie wdrażana jest optymalizacja sklepu internetowego zarówno poprzez pozyskiwanie linków, content marketing, opisy produktów, aż do lepszy dobór fraz.

Jak widać trudno wycenić taką usługę bez znajomości szczegółów. Na szczęście dla posiadaczy e-sklepów na rynku działają podmioty, które wspierają działania w zakresie pozycjonowania sklepów internetowych. Przykładem tego może być agencja SEO InClick.pl mająca w swojej ofercie pełne spektrum usług dla e-biznesu.

Jak długo trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Proces pozycjonowania nie jest ani łatwy, ani tym bardziej szybki. Na pierwsze efekty pozycjonowania sklepów internetowych ich właściciele muszą zazwyczaj czekać minimum kilka tygodni, a najczęściej miesięcy w zależności od branży, której dotyczy sklep, zakresu prac, ilości pozycjonowanych słów kluczowych.

Kiedy uda nam się wybić na wysokie pozycje w Google, prace wcale nie dobiegają końca. Dobre pozycjonowanie ma nam z jednej strony zapewnić klientów miesiąc w miesiąc, z drugiej zmniejszyć wydatki na klasyczną reklamę typu wspomniane już Google Adwords.

Mamy nadzieję, że tekst choć w części udzielił odpowiedzi na pytanie: Jak pozycjonować sklep internetowy?

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków

Facebook