Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Jakie są najlepsze wymiary wideo i wymiary grafik na Facebooku? Krótki poradnik.

21 sierpnia 2020

Rozmiary sugerowanych plików na serwisie społecznościowym Facebook zmieniają się co jakiś czas. Wynika to z nieustannych transformacji serwisu, jego wyglądu i dostępnych funkcji. Wielu użytkowników portalu zastanawia się, jaki format, proporcję, wymiar i wagę powinny mieć grafiki, zdjęcia czy wideo. W tym artykule chcemy przedstawić wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu, bez potrzeby szukania ich na innych stronach internetowych. Omówimy zarówno pliki graficzne, jak i wideo oraz pokażemy ich przykłady na Facebooku. Dodatkowo podamy konkretne wymiary grafik na Facebooku. Posiadanie wiedzy na temat właściwych formatów publikacji sprawi, że zminimalizujemy ryzyko utraty jakości materiału.

Ogólne wytyczne 

Zanim omówimy poszczególne formaty, należy wspomnieć o kilku istotnych kwestiach. Podstawowa zasada to nie wrzucanie grafik powyżej 1 MB, wyjątek stanowi tło gdzie limit wynosi 100 kB. Pomocne też będzie zapisywanie plików w formatach bezstratnych, np. png, a następnie zmniejszenie ich np. przez stronę TinyPng. Kompresja ochroni materiał przed utratą jakości po wrzuceniu zdjęcia na portal. Pamiętaj, Facebook automatycznie kadruje zdjęcie (wyjątkiem jest tło) w trakcie umieszczania go w serwisie. W ten sposób nie ma możliwości samodzielnego dostosowywania grafiki do ramki, należy mieć to na uwadze przy jej tworzeniu. Warto podkreślić, że użytkownicy przeglądają media społecznościowe zarówno na komputerze, jak i smartfonie, co wiąże się z różnicą w wyświetlaniu obrazu i wideo. Grafikę lub film możemy wstawić na przestrzeni: profilu prywatnego, fanpage’a, grupy, wydarzenia, reklamy.

Przeczytaj też: Jak tworzyć Instagram Stories? Kilka cennych wskazówek

Wymiary grafik na FB 2020

Zacznijmy od podstawowej rzeczy, którą uzupełnia prawie każdy użytkownik, zarówno na profilu prywatnym, jak i fanpage’u.

facebook wymiary grafik

Zdjęcie profilowe (avatar)

Tutaj rekomendujemy wstawić większe zdjęcie niż największy wymiar wyświetlany na urządzeniu. Pamiętaj, że obraz jest przycinany do okrągłej ramki np. Messengerze, ale możesz go wyświetlić w oryginalnym rozmiarze. Warto podkreślić, że Facebook zdjęcie profilowe w kółku coraz częściej pokazuje w różnych miejscach, np. na podglądzie profilu, zarówno w aplikacji mobilnej, jak i wersji desktopowej. Kształt koła sprawia, że należy zadbać o to, aby główne elementy zdjęcia były skupione w jednym miejscu. Jak podaje serwis Facebook, wymiary grafik wyświetlane na różnych urządzeniach to:

Zdjęcie w tle (cover photo)

Podany niżej wymiar to 100% widoczność zdjęcia na profilu, jednak możesz wrzucić je większe i wykadrować, decydując tym samym, który obszar zdjęcia ma być widoczny. Zdjęcie w tle musi mieć przynajmniej 400 x 150 px. Chcąc uzyskać szybki czas wczytania grafiki, dodaj plik sRGB JPG o wymiarach 851 x 315 px i rozmiarze do 100 kB, takie rekomendacje podaje Facebook. Wymiary wyświetlane zdjęcia w tle to:

Zauważ, że na portalu Facebook zdjęcie w tle to też obraz na fanpage’u. Ciekawą opcją, wartą zainteresowania jest zdjęcie 360°, inaczej forma szerokokątnej, panoramicznej fotografii, którą można przy pomocy kursora lub dotyku przesuwać i oglądać pod każdym kątem.  Taką formę również możesz umieścić w tle profilu. 

Pozostałe wymiary grafik na Facebooku 

Teraz omówimy pozostałe formy publikacji treści na Facebooku, które mogą zawierać wideo i grafikę. Tak samo jak w przypadku poprzedników, treści te są publikowane przez profile indywidualne i firmowe. Dodatkowo posty mogą być też formą reklamy, która wyświetlana jest na prywatnym koncie użytkownika, pomiędzy aktualnościami.
Grafika w formie postu

Jeśli chodzi o dodawanie grafiki do regularnego posta, to najczęściej używanym wymiarem jest 1200 x 1200 px w poziomie, a w pionie 1800 x 1350 px lub format 3:2. Ten drugi lepiej prezentuje się wyświetlany na urządzeniach mobilnych.

facebook wymiary zdjęcia

Grafika w wydarzeniu

Na stronie wydarzenia najlepiej umieścić grafikę o wymiarze 1200 x 628 px, co gwarantuje wypełnienie przestrzeni również podczas przeglądania treści na smartfonie.

Na stronie wydarzenia najlepiej umieścić grafikę o wymiarze 1200 x 628 px, co gwarantuje wypełnienie przestrzeni również podczas przeglądania treści na smartfonie.

facebook wymiary zdjęcia

Zdjęcie w tle grupy

820 x 462 px to rozmiar grafiki rekomendowany przez portal Facebook jako zdjęcie w tle grupy. Wymiary zdjęcia są wyświetlane:


facebook wymiary zdjęcia

Rozmiary wideo na FB 2020

Wideo w tle (cover wideo)

W tle oprócz zdjęcia można umieścić filmik trwający 20-90 sekund. Będzie on wyświetlany tylko na komputerach, a na urządzeniu mobilnym zostanie pokazany jako jedna klatka. W serwisie Facebook wymiary wideo, które są wyświetlane to minimalnie 820 x 312 px.

Wideo w formie postu

Najlepiej w proporcji 9:16 lub 16:9. Maksymalny czas trwania do 240 minut, wielkość filmu nie może przekraczać 4 GB. Forma łącząca grafikę i film.

Relacja (Story)

Relacja na Faceboooku w swoim założeniu to publikacja treści w formie wideo lub zdjęć, która widnieje na profilu przez 24 godziny. Tutaj sugerowane wymiary materiałów to 1080 x 1420 px lub współczynnik proporcji 1,91:9, a dla poziomej orientacji 9:16. Długość w przypadku filmu to bloki po 15 sekund każdy. W przypadku reklam maksymalna długość wynosi 15 sekund i są wyświetlane pomiędzy relacjami.

facebook wymiary zdjęcia

Źródło: http://windowsbulletin.com/mute-and-unmute-someone-in-facebook-stories/

Inne formy przeznaczone do reklamy

Niektóre z opisanych wyżej form prezentacji treści mogą być użyte w reklamie, np. grafika/wideo w formie posta. Poniżej prezentujemy inne układy, stosowane typowo do reklamy. Dodatkowo FB daje narzędzie do sprawdzenia, czy reklama nie ma za dużej ilości tekstu na obrazie, rekomendowana ilość to 20%. Mowa o tej funkcji: https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Reklama karuzelowa

Odbiorca może przewijać następujące po sobie obrazy. Po kliknięciu na element wyświetlane są zdjęcia produktów wraz z ceną.

wymiary grafik na facebooku
Źródło: https://www.emarketing.pl/reklama-internetowa/jakie-sa-rodzaje-reklam-na-facebooku/

Inną możliwością jest po kliknięciu na zdjęcie przenoszenie na wybraną stronę np. produktu czy kategorii produktów.

wymiary grafik na facebooku
Źródło: https://novem.pl/blog/wp-content/uploads/2019/11/przyklad-reklamy-karuzelowej-marki-vistula.jpg

Kolejną możliwością jest przedstawienie cech produktu przy pomocy karuzeli czyli kilku następujących po sobie obrazkach.

rozmiar wideo FB 2020
Źródło: https://marketinglink.pl/jak-zakrecic-w-glowie-dzieki-reklamowej-karuzeli-na-facebooku-6-pomocnych-trikow/

Analogicznie można opowiedzieć kreatywną historię o swojej ofercie.

wymiary grafik na FB 2020
Źródło: https://novem.pl/blog/facebook-carousel-ads-jak-kreatywnie-wykorzystac-ten-format-reklamy/

Kolekcja

Kolekcja to forma reklamy w postaci obrazu lub filmu, umożliwiająca odkrywanie, przeglądanie i kupowanie usługi bądź produktu. Dodatkowo, wybranie jednego z nich automatycznie przekierowuje na stronę sklepu, gdzie pojawia się wybrany katalog produktów, w którym znajduje się aż do 50 wyświetlanych pozycji. Rekomendowany format to proporcja 1:1 lub 16:9 lub rozmiar 1200 x 628 px. Tekst to ok. 90 znaków w głównym materiale, a 25 w nagłówku.

facebook zdjęcie w tle wymiary

Źródło: https://when.pl/przyczyny-niepowodzenia-kampanii-2/

Kanwa

To forma reklamy zaliczana do kolekcji i tworzona przy pomocy szablonów. Każdy szablon ma inne działanie. W konsekwencji reklama może wyglądać jak strona docelowa, jako pokaz zdjęć lub filmów lub katalog produktów z hiperłączem do witryny sklepu. Forma wizualna przybiera proporcje 9:16 lub 1:1.

wymiary grafik na FB 2020
Źródło: https://adespresso.com/blog/tips-creating-amazing-facebook-canvas/

To jaki rozmiar plików jest najlepszy?

We wszystkich omówionych przypadkach rekomendujemy zamieszczanie proporcjonalnie większych zdjęć i tam gdzie się da kadrowanie ich w serwisie lub zdanie się na automatyczne przycięcie obrazu. Dzięki temu trikowi uzyskamy lepszą jakość umieszczanego materiału. Przy tworzeniu materiałów na Facebooka pomocna będzie aplikacja Canva, która posiada szablony o dedykowanych rozmiarach poszczególnych form publikacji w mediach społecznościowych, np. wpis na FB lub zdjęcie w tle dla FB.

Facebook daje wiele możliwości prezentacji informacji, zarówno obrazów, jak i filmów oraz wariantów mieszanych. Pamiętaj o tym, że media społecznościowe nieustannie się zmieniają, dlatego trzeba śledzić na bieżąco wszystkie nowinki i aktualizować swoją wiedzę. Za przykład może posłużyć docinanie przez portal zdjęcia do okręgu, które pojawia się w tej formie praktycznie już wszędzie na portalu – zarówno w aplikacji, jak i w wersji desktopowej. 

Interesujesz się mediami społecznościowymi? Zobacz: Tworzenie angażujących treści na Facebooku

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków