Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Marketing marek masowych a marketing marek luksusowych na podstawie koncepcji 4P i 8P

14 października 2020

Wraz z dynamicznym rozwojem Internetu i social mediów, nastąpił również błyskawiczny rozwój marketingu. Jest to obecnie jedna z najefektywniej rozwijających się dziedzin nauki. Aby osiągnąć sukces w biznesie, kluczowe jest dokładne poznanie zależności instrumentów marketingowych. 

Czym jest marketing mix?

Marketing mix, zwany kompozycją marketingową, jest jednym z najbardziej popularnych i skutecznych zestawów narzędzi, które wykorzystuje się w planowaniu strategii marketingowej.

Marketing mix to dosłownie i w przenośni mieszanka marketingowa. Zakłada ona istnienie zbioru elementów, dzięki którym można oddziaływać na rynek. Zbiór elementów zawiera w sobie czynniki, procesy, działania i techniki. Mają one za zadanie wpłynąć na konsumentów w taki sposób, aby dokonali zakupu konkretnych produktów, które chcemy sprzedać.

Temat marketingu jest Ci zupełnie oby? Na początek zajrzyj do artykułu o 7 narzędziach marketingowych, z których powinieneś korzystać, budując swoją strategię!

Marketing mix 4P

Marketing marek masowych a marketing marek luksusowych

Najbardziej znaną, stworzoną przez amerykańskiego profesora Edmunda McCarthy’ego, koncepcją marketing mixu jest kompozycja 4P. Jego istotą jest rozłożenie pracy danego przedsiębiorstwa na mniejsze sektory, co wpłynie korzystnie na jego działanie. 

Nazwa 4P pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: product, price, place, promotion.

Marketing marek masowych a marketing marek luksusowych

Marketing mix 7P 

Ewolucja marketing mixu przez lata doprowadziła do rozszerzenia podstawowego modelu 4P do modelu 7P, który jest bogatszy od poprzednika o 3 czynniki. Model ten jest konsekwencją rozwoju gospodarczego i lepiej sprawdza się w obecnych czasach. Zwraca uwagę nie tylko na produkt i promocję, ale także na człowieka i na to, jak ważne jest budowanie relacji. 

Model 7P, oprócz wszystkich elementów modelu 4P, zawiera jeszcze 3 nowe: people, process i physical evidence. 

Marketing marek masowych a marketing marek luksusowych

Marketing mix 8P 

Rynek dóbr luksusowych rządzi się swoimi prawami. Klasyczna koncepcja 4P, a nawet ta rozszerzona – 7P, nie będzie wystarczająca przy planowaniu strategii marketingowej marki selektywnej. Klient poszukujący towaru ekskluzywnego zwraca uwagę na inne słowa, zaczynające się na literę “P” niż price, product, place i promotion – stąd powstanie koncepcji o nazwie 8P.

8P pochodzi od pierwszych liter angielskich słów: performance, pedegree, paucity, persona, public figure, placement, public relations, pricing.

Marketing mix niewątpliwie może stać się narzędziem do lepszego zrozumienia współczesnych realiów rynkowych, co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków przedsiębiorstwa. Dobry research jest podstawą – dowiedz się, kim są Twoi potencjalni klienci i stwórz swoją strategię!

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków

Facebook