Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Pozycjonowanie stron od podstaw

3 lutego 2022

Zastanawiasz się, co to jest pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach? A może chcesz dowiedzieć się, jak przebiega pozycjonowanie w Internecie? Przygotowaliśmy garść porad, które pozwolą Ci poznać podstawy optymalizacji stron pod wyszukiwarkę. Jak zacząć windować pozycję witryny w Google?

Pozycjonowanie stron – do czego służy?

Na początek warto odpowiedzieć na pytanie, czym jest, a czym nie jest pozycjonowanie. Przede wszystkim to długotrwały proces złożony z wielu różnych działań SEO, których celem jest zindeksowanie witryny WWW jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. Możesz pozycjonować stronę samemu albo zlecić to zadanie specjalistom, np. freelancerowi albo agencji SEO.

Działania związane z pozycjonowaniem w Internecie można podzielić na trzy grupy:

  1. Link building, czyli pozyskiwanie zewnętrznych linków.
  2. Optymalizacja techniczna strony internetowej, np. architektury informacji (struktury strony) i kodu HTML, poprawienie szybkości ładowania, przygotowanie strony działającej na różnych urządzeniach, zadbanie o certyfikat bezpieczeństwa danych SSL itd.
  3. Optymalizcja treści, częste pojawianie się nowego contentu i recykling istniejącego.

Pozycjonowanie i płatne reklamy w wyszukiwarce (rozliczanych za każde kliknięcie Google Ads) to podstawa SEM (ang. Search Engine Marketing), czyli marketingu w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie stron a link building

Pozyskiwanie linków zewnętrznych prowadzących do witryny ma ogromne znaczenie dla miejsca w SERP-ach, czyli stronach z wynikami wyszukiwania. Linkowanie z innych stron np. do sklepu z drewnianymi zabawkami na blogach parentingowych czy w serwisach newsowych to wyraźny znak dla Google, że adres tego e-commerce jest warty uwagi. Możliwość komentowania wpisów z linkowaniem do sklepu i fakt, że internauci mogą skorzystać z linku, aby poznać ofertę zabawek w e-sklepie, także wpływa na pozycjonowanie.

Poza publikowaniem w serwisach zewnętrznych i współpracy z innymi stronami za działania w ramach link buildingu uznaje się jeszcze np.: marketing szeptany, zakup linków i wpisy w katalogach firm sponsorowanych.

Działania w social media nie są działaniem typu link building, ale bez wątpienia wpływają na pozycjonowanie stron. Przede wszystkim Google indeksuje strony, korzystając z wielu źródeł danych w sieci. Wśród nich są nie tylko witryny WWW, lecz także m.in. treści w Google Maps i wizytówkach Google Moja Firma, ogólnodostępne zasoby edukacyjne czy content w mediach społecznościowych.

W przeciwieństwie do działań content marketingu, treści w społecznościówkach nie mają atrybutu dofollow, który wychwytują algorytmy Google i uznają za czynnik rankujący. Przemyślana strategia działań w social mediach może jednak poskutkować lojalnością i zaufaniem klientów wobec firmy czy marki, a ich aktywność przenieść się w miejsca, w których treści mają istotny atrybut dofollow. Blogerka, która napisze radosny post o popołudniu w kawiarni albo wysokie opinie na forach na temat nowej linii ekokosmetyków, pozytywnie wpłynie na pozycję wyszukiwania.

Pozycjonowanie w Internecie – zadbaj o szybkość ładowania i bezpieczeństwo danych

Core Web Vitals to najważniejsze cechy strony, które wpływają na jej miejsce w wynikach wyszukiwania. Specjaliści pracujący w Mountain View określili je wyraźnie całkiem niedawno, bo latem 2020 roku, pochylając się nad tematyką UX (ang. User Experience), czyli doświadczeniami użytkownika. Według fachowców zatrudnionych do pracy nad najpopularniejszą wyszukiwarką internetową, do najważniejszych cech witryny przyjaznej internautom należą:

  1. Czas renderowania największego elementu na pierwszym widoku (LCP – Largest Contentful Paint), np. grafiki albo materiału video, który nie może przekroczyć 2,5 sekundy.
  2. Prędkość ładowania strony po wykonaniu przez użytkownika konkretnej czynności, takiej jak kliknięcie linka. FID, czyli First Input Delay, nie może trwać dłużej niż 0,1 sekundy.
  3. Wizualna stabilność strony (CLS – Cumulative Layout Shift), czyli przesuwanie się jej układu w trakcie ładowania.

Prędkość ładowania to istotna cecha, ale równie ważne jest bezpieczeństwo danych użytkowników. Współczesny świadomy technologicznie internauta, jeżeli jest proszony o wypełnienie formularza albo gdy dokonuje płatności online, zazwyczaj sprawdza, czy strona, na której jest, ma odpowiednie zabezpieczenia. Certyfikat SSL, który najłatwiej poznać po https:// poprzedzającym www i dalszy adres strony, lubi także Google.

Jak optymalizować treści pod SEO?

Jednym z trzech filarów pozycjonowania jest optymalizacja treści pod SEO i można by napisać o nim wiele. Jeżeli potrzebujesz krótkiej ściągi, jak redagować treści dla Google, pamiętaj, że:

  1. Content na stronach WWW to nie tylko słowo pisane, lecz także infografiki, zdjęcia, ilustracje i materiały wideo. Atrybuty alt takiego contentu wykorzystaj do opisania ich na potrzeby czytników ekranu, z których korzystają osoby niewidome. Warto zamieścić w nich także słowa kluczowe.
  2. Internauci skanują treści, dlatego artykuły dziel na nagłówki, twórz spis treści na podstawie nagłówków, wyliczaj informacje i pogrubiaj najważniejsze zagadnienia.
  3. Używaj narzędzi analitycznych do określania słów kluczowych, które należy zawrzeć w tekście. Frazy wpisuj nie tylko w akapitach, lecz także w tytule i nagłówkach ze znacznikami HTML, np. H1, H2, H3 itd. Nie umieszczaj ich jednak zbyt gęsto, bo keyword stuffing jest przez Google uznawane za działanie nieetyczne. Twórz treści wysokiej jakości, wyczerpujące temat i ciekawe dla internautów.

Temat windowania witryn WWW w wynikach wyszukiwania jest bardzo rozległy. O wielu innych zagadnieniach związanych z pozycjonowaniem stron internetowych, których nie udało się opisać w tym tekście, przeczytasz w obszernym artykule na blogu WhitePress. Ciekawej lektury!

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków