Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

PrestaShop a skuteczna strategia contentowa – 3 praktyczne wskazówki

30 kwietnia 2020

Obecnie, prawie każda marka wykorzystuje w swoich działaniach content marketing. O tym, że warto to robić, nie trzeba dziś nikogo przekonywać. Na czym opiera się dobry content w e-commerce? Jak stworzyć skuteczną strategię content marketingową w przypadku sklepu na PrestaShop? Od czego zacząć? Odpowiedź w dzisiejszym artykule.

Content, czyli właściwie co

Jeśli mielibyśmy odwołać się do dosłownego tłumaczenia, content marketing oznacza po prostu marketing treści. Dziś pojęcie to nie ogranicza się jednak wyłącznie do treści, rozumianej jako tekst na stronie internetowej. Za content uznawane są również materiały wideo (podcasty, tutoriale, transmisje na żywo), infografiki, zdjęcia, ebooki etc. Ma to niewątpliwy związek z rozwojem nowoczesnych technologii. To one zmieniły sposób, w jaki marka komunikuje się ze swoimi potencjalnymi klientami. Internet, a w szczególności media społecznościowe, sprawiły, że kontakt z marką stał się obustronny. Innymi słowy, zmienił się w komunikację, gdzie obie strony mają takie samo prawo głosu i to niemal w czasie rzeczywistym. Ma to oczywiście swoje pozytywne, jak i negatywne strony. Podstawą skutecznej komunikacji jest bowiem obecność, błyskawiczna interakcja, a czasem — umiejętność radzenia sobie z krytyką czy z hejtem. Są to jednak rzeczy, z którymi mierzą się marki, które prężnie działają w obszarze content marketingu. Żeby dojść do tego etapu, najpierw trzeba wykonać pierwszy krok, tzn. dotrzeć do potencjalnych klientów. Słowo-klucz to w tym przypadku: rozpoznawalność, a następnie — budowanie relacji z odbiorcami.

Sklep na PrestaShop a content marketing

Stworzenie sklepu internetowego na PrestaShop to dopiero początek. Prawdziwym wyzwaniem jest “rozkręcenie” ruchu, a w konsekwencji sprzedaży w e-sklepie. Tutaj z pomocą przychodzi właśnie marketing treści. Content marketing, który jak każda strategia, powinien być przemyślany. Co to oznacza w praktyce?

Określ grupę docelową

W komunikacji (nie tylko marketingowej) najważniejszy jest odbiorca. To, co i jak mówisz, uzależnione jest od tego, do kogo kierujesz swój komunikat. Dlatego swoje działania rozpocznij od stworzenia profilu swojego idealnego klienta. Zastanów się, jakie ma potrzeby, co go interesuje, a przede wszystkim, jakie ma problemy. Dzięki temu treści, które stworzysz będą dla niego interesujące i przydatne. Wiedza ta przyda Ci się na każdym etapie — począwszy od wyboru tematu, formy, na wyborze kanału dystrybucji skończywszy. Przykładowo, może się okazać, że w przypadku klientów Twojego sklepu internetowego bardziej angażujące będą materiały wideo i zdjęcia niż poradnikowe artykuły na blogu. To samo może dotyczyć kanału komunikacji. Dopiero, gdy przetestujesz kilka z nich, dojdziesz do wniosku, że najbardziej opłacalna jest obecność marki na Pintereście i Instagramie, a nie jak Ci się początkowo wydawało, na Facebooku. Dzięki określeniu grupy docelowej dowiesz się bowiem nie tylko, co publikować, ale również gdzie to robić. Zasada jest prosta — niech Twoja marka będzie wszędzie tam, gdzie są Twoi klienci.

Wyznacz cel

Kiedy już określisz swoją grupę docelową, zastanów się, co chcesz osiągnąć poprzez działania content marketingowe. Czy chodzi Ci o zwiększenie rozpoznawalności marki, budowanie relacji z potencjalnym klientem. A może skuteczność contentu chcesz mierzyć w odniesieniu do liczby sprzedanych produktów? Bez względu na to, jaki cel wybierzesz, wyznacz go tak, abyś mógł go bez problemu zmierzyć. Pomoże Ci w tym metoda SMART. Dzięki niej bowiem wyznaczysz cel możliwy do osiągnięcia. A to już połowa sukcesu. Na czym polega metoda SMART? To tak naprawdę zbiór cech, jakie powinien posiadać dobrze wyznaczony cel. Jeśli określisz już, co chcesz osiągnąć, dzięki content marketingowi, sprawdź, czy cele te są:

Warunków tych nie spełnia cel: “chcę zwiększyć ruch i sprzedaż w swoim sklepie na PrestaShop, dzięki content marketingowi”. Jak przekształcić go tak, aby był zgodny z zasadami tej metody? “Chcę zwiększyć ruch w sklepie internetowym o 20%, a sprzedaż o 5% w ciągu pół roku, dzięki publikowaniu trzech postów na fanpage’u, jednego artykułu blogowego w tygodniu i reklamie sprzedażowej na Facebooku”. Inny przykład: “chcę, aby w ciągu roku liczba fanów mojego fanpage’a zwiększyła się o 50%”. Tak wyznaczone cele spełniają wszystkie warunki metody SMART. Są szczegółowe, mierzalne (dzięki analityce internetowej), ambitne, realne i ograniczone w czasie. Pamiętaj, jeśli tworzysz content dla swoich odbiorców, zawsze powinieneś widzieć cel. Powód, dla którego to robisz.

Dostosuj formę do odbiorcy i zadbaj o odpowiednią dystrybucję

Na początku tego artykułu wspominaliśmy o tym, że content to już nie tylko treść rozumiana jako tekst. Contentem może być zarówno zdjęcie produktu w Twoim sklepie internetowy, jak i jego opis. W każdym z tych przypadków ważne jest jednak to, aby content odpowiadał potrzebom potencjalnych klientów. Przykładowo, opis produktu powinien odpowiadać na wszystkie pytania, które mogą się pojawić w głowie klienta, a fotografia prezentować produkt, w taki sposób, żeby klienty nie miał wątpliwości, np. co do jego koloru, materiału, z którego został zrobiony etc.

Pamiętaj, że w centrum strategii content marketingowej zawsze jest odbiorca, jego potrzeby, oczekiwania i problmy. A to oznacza, że zarówno forma, jak i treść muszą być jak najbardziej spersonalizowane. Jeśli nie wiesz, co interesuje Twoich potencjalnych klientów, po prostu, ich o to zapytaj. Możesz do tego wykorzystać media społecznościowe, e-mail lub ankietę na stronie sklepu. Różnicuj treści. Coś innego będzie przecież interesowało osoby, które opuściły koszyk niż te, które stykają się z Twoją marką po raz pierwszy. Zawsze twórz treści z myślą o odbiorcach, a oni odwdzięczą Ci się zaangażowaniem. Co więcej — część z nich zmieni się w Twoich wiernych klientów. Bądź szczery, buduj wizerunek eksperta, doradzaj, ale wystrzegaj się nachalnej reklamy. To jeden z głównych grzechów content marketingu. Testuj różne formaty — wideo, artykuły poradnikowe na blogu sklepu internetowego, a przekonasz się, który z nich jest najatrakcyjniejszy dla Twoich odbiorców. Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z sukienkami, możesz prowadzić blog modowy z poradami, a także być aktywnym na Instagramie. Nigdy nie ograniczaj się do jednego kanału dystrybucji. Wykorzystuj stworzony content na różne sposoby. Artykuł blogowy to dobry materiał na Facebooka. Dzięki temu upieczesz dwie pieczenie na jednym ogniu. Wygenerujesz ruch, zarówno z mediów społecznościowych, jak i z wyszukiwarki. Możesz się o tym przekonać zaglądając na stronę Jash Technologie (zakładka poradnia PrestaShop) albo na nasz fanpage.  Każdy artykuł z naszego bloga jest również udostępniony na fanpage’u firmy.

Content marketing w sklepie PrestaShop — podsumowanie

PrestaShop oferuje wiele narzędzi, które pomogą Ci w tworzeniu i dystrybucji contentu, np. moduły do stworzenia bloga na stronie, integracji sklepu z kanałami social media itd. To, czy wykorzystasz je dobrze, zależy jednak od Ciebie. Pamiętaj, że skuteczna strategia marketingowa to proces. A to oznacza, że owoce Twojej pracy nie pojawią się po tygodniu czy miesiącu. Efektywny content marketing wymaga bowiem systematyczności, cierpliwości i zaangażowania.

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków

Facebook