Blog
o skutecznym
marketingu
internetowym

Trendy w e-commerce w 2022 r. Czy Twój sklep już za nimi podąża?

1 marca 2022

Ostatnie lata nie pozostawiają wątpliwości: jeśli z jakichś powodów lekceważyłeś sprzedaż w sieci, nie możesz dłużej tego robić Rynek e-commerce w Polsce i na świecie rozwija się dynamicznie jak nigdy wcześniej.

Rok 2021 ponownie okazał się rekordowy. Globalna wartość rynku e-commerce sięgnęła pięciu bilionów dolarów. Oznacza to, że już niemal 20 procent całej światowej sprzedaży ma miejsce w sieci.

W Polsce liczby są równie efektowne. Szacuje się, że w 2021 r. wydaliśmy na zakupy w sieci około 120 miliardów złotych, a nasz rynek e-commerce zajmuje 18. miejsce na świecie. Według raportu Gemius, zakupów w sieci dokonało w tym czasie aż 77 procent wszystkich polskich internautów.

Jaki z tego wniosek? Warto rozwijać swój sklep internetowy! Bez tego nie nadążysz za dynamiką rynku i konkurencją. Choć rok 2022 zaczął się stosunkowo niedawno, już widać siedem trendów, za którymi bezwzględnie powinieneś podążać.

E-commerce w 2022 r.: mobile w natarciu

Ten trend to żadna nowość. Urządzenia mobilne rozwijają się coraz szybciej, korzysta z nich coraz więcej osób. Znikają wewnętrzne opory ostatnich przeciwników kupowania produktów z użyciem smartfona.

Pokazuje to przywoływany już raport Gemius. Co prawda według niego w Polsce wciąż najczęściej kupujemy za pośrednictwem laptopa – robi tak 78 procent użytkowników – ale smartfony depczą komputerom po piętach. Z tych urządzeń przy zakupach korzystało już 76 procent badanych, a w grupie w wieku 15-24 lat to aż 92 procent!

To jasno pokazuje, że tzw. m-commerce za chwilę będzie wiodącym rodzajem sprzedaży. Najpewniej stanie się to już w tym roku. Jednocześnie jednak jedna trzecia kupujących wskazuje na trudności i brak dostosowania stron internetowych do urządzeń mobilnych.

To właśnie będzie w tym roku bardzo ważne. Każdy właściciel sklepu powinien zadbać o wersję mobilną. Mocno będzie rozwijać się też sprzedaż poprzez aplikacje. Najważniejsze będzie tworzenie rozwiązań ułatwiających spersonalizowane zakupy.

Quick commerce

Skoro rozwój aplikacji umożliwia dokonanie zakupów za pomocą tylko kilku kliknięć, równie szybko chcemy otrzymać nasz produkt. To oczekiwanie wpisuje się w rosnącą liczbę sklepów, które oferują tzw. quick-commerce. To szybka sprzedaż, której zadaniem jest jak najszybsze dostarczenie produktu do klienta.

Najchętniej takie rozwiązania oferują sklepy z żywnością. Coraz szerzej na ten rynek wchodzą dyskonty spożywcze. Zamówiona żywność jest dostarczana w czasie do 30 minut. Takie rozwiązania są możliwe również w innych branżach, wymagają jednak dużej dostępności towaru i wielu niewielkich magazynów.

Sektor szybkiej sprzedaży już szuka nowych rozwiązań. Mają ją usprawnić np. opakowania wielokrotnego użytku.

Odroczone płatności na zachętę

Z roku na rok pojawiają się coraz szybsze i bardziej komfortowe rozwiązania dotyczące płatności. Również ten obszar e-commerce będzie się w tym roku rozwijał. Fanów wśród klientów zyskuje przede wszystkim system płatności odroczonych i na niego warto w tym roku stawiać.

Dzięki niemu można dokonać zakupów o sporej wartości, czasami do tysiąca złotych, nawet wtedy, gdy nie ma się na koncie gotówki. Płatność zostaje odroczona na kilka najbliższych tygodni, ale nie obciąża historii kredytowej klienta ani nie generuje dodatkowych kosztów.

System płatności odroczonych zachęca do zakupów. W tym roku warto zdecydować się nie tylko na to rozwiązanie, ale też oferować w sklepie jak najwięcej metod rozliczeń. Czy to producent mebli tapicerowanych, czy sklep z butami, taki model powinien być opłacalny.

Rozszerzona rzeczywistość w e-commerce

Od początku rozwoju e-commerce problemem był brak bezpośredniego kontaktu klientów z produktem. Sprzedawcy próbują zwalczać ten problem choćby przez oferowanie zdjęć wysokiej jakości, m.in. takich, które przedstawiają produkt w czasie użytkowania.

Trendem z tego obszaru, który będzie się rozwijał w 2022 roku, jest rozszerzona rzeczywistość. Paliwem napędzającym rozwiązania tego typu była pandemia, która dodatkowo ograniczyła możliwości samodzielnego testowania produktów.

Rozszerzona rzeczywistość już dziś pozwala w niektórych przypadkach wykonać wirtualny skan stopy czy sprawdzić, jak meble czy dekoracje będą prezentować się w konkretnym pomieszczeniu. Warto szukać własnych pomysłów i wdrażać je w sklepach. Osobisty kontakt klienta z produktem przez sieć staje się coraz bardziej realny.

Doświadczenie zakupowe w cenie

Polacy wybierają dziś zakupy w sieci nie tylko ze względu na niższe ceny. Często ten atut wcale nie jest decydujący i zdecydowanie przegrywa z innymi zaletami e-commerce. Coraz większą rolę w podejmowaniu decyzji zakupowych odgrywa ogólne doświadczenie zakupowe klienta związane ze sklepem.

Składa się na nie cały ciąg wrażeń, jakie użytkownik ma przy kontakcie ze sklepem internetowym. Chodzi m.in. o nawigację witryny, intuicyjność rozwiązań czy dostęp do porad konsultanta online. Przydają się szerokie możliwości dokonywania płatności, szybka dostawa, łatwość dokonywania reklamacji i szybki czas ładowania się strony. W tym ostatnim pomaga m.in. optymalizacja zdjęć.

Trendy e-commerce jasno pokazują, że w tym roku warto nad takimi rozwiązaniami pracować. Subiektywne odczucia klienta mają coraz większy wpływ na jego wybory. Pozytywne wrażenia z pobytu i zakupu w danej witrynie sprawią, że będzie chętnie do niej wracać. A lojalny klient w e-commerce to skarb.

Sprzedaż w mediach społecznościowych

M-commerce, quick commerce, a do tego jeszcze social commerce. Sprzedaż w mediach społecznościowych rozwija się równie dynamicznie. Kolejne portale zmieniają się tak, by można było dokonywać w nich zakupów bez opuszczania strony.

Sprzedaż za pośrednictwem mediów społecznościowych to dla klientów dodatkowe możliwości. Oprócz ułatwienia procesu zakupowego, użytkownik może w nich zapoznać się z opiniami klientów, a także zasięgnąć informacji bezpośrednio u sprzedawcy.

W tym roku warto więc postawić na rozwój sklepów w mediach społecznościowych. Ten kanał sprzedaży otwiera zresztą przed sklepami internetowymi szereg dodatkowych możliwości promocji.

Jeden kanał sprzedaży e-commerce to za mało

Choć social commerce wydaje się świetnym sposobem dotarcia do klientów, nie można się na niego zamykać. Kluczem do pozyskiwania nowych klientów w tym roku powinien być omnichannel, czyli sprzedaż za pośrednictwem kilku kanałów.

To rozwiązanie dotyczy zarówno kilku sposobów sprzedaży w internecie, jak i łączenie zakupów online i stacjonarnych. Najważniejsze, by klient czuł, że wszystkie te kanały są ze sobą spójne. Kluczem do rozwoju sklepu na kilku polach jest zapewnienie takich samych rozwiązań bez względu na rodzaj sprzedaży.

Ważne będą takie same ceny w różnych kanałach, ale także możliwość łączenia stacjonarnych i internetowych rozwiązań. To np. stacjonarny zwrot zakupów dokonanych przez internet.

Zajrzyj również tutaj

Kategorie

projekt i wykonanie:
strony www Kraków