Trendy tworzenia stron internetowych
24 maja 2014
Wirtualny świat ewoluuje w tempie, za którym trudno nadążyć. W efekcie bardzo szybko zmieniają się także zachowania i oczekiwania użytkowników sieci. Strona firmowa musi brać aktywny udział w tej sieciowej rewolucji. W przeciwnym razie czeka ją jedno – brak zainteresowania ze strony klientów i osunięcie się w biznesowy niebyt.
Jakie zasady rządzą zatem tworzeniem stron internetowych? I co warto wziąć pod uwagę, by nasza strona przystawała do zachodzących w sieci zmian i była odpowiedzią na oczekiwania użytkowników. Oto najważniejsze współczesne trendy projektowania www.

Minimalizm
Zadanie strony jest proste – pozyskanie klienta lub czytelnika. W takiej sytuacji na dalszy plan muszą zejść eksperymenty wizualne, zaskakujące efekty, oryginalne nazewnictwo. Wszystkie wprowadzane zmiany nastawione są tylko i wyłącznie na jedno: stworzenie prostej w obsłudze, przyjaznej użytkownikowi i funkcjonalnej strony, na której szybko znajdzie on wszystkie niezbędne informacje i dokona zakupu, wykonując zaledwie kilka kliknięć. Priorytetem staje się zatem prostota, a dokładnie:
- płaski interfejs, który nie rozprasza uwagi i pozwala się skupić na tym, co najważniejsze,
- łagodna kolorystyka: jasne tło (od bieli do szarości) oraz jeden dodatkowy, mocniejszy kolor, kojarzący się z marką
- wyśrodkowanie, bowiem strony wyświetlające się centralnie, a nie – jak to było dotychczas – do lewej, odbierane są jako bardziej czytelne,
- ograniczenie do minimum treści na stronie głównej i zastąpienie jej przydatnymi boxami i guzikami.
RWD
Korzystanie z internetu i możliwości, jakie oferuje, już dawno przestało ograniczać się do komputera stacjonarnego czy laptopa. Coraz więcej osób przegląda strony na tabletach i smartfonach, a to wpływa na nawigację, architekturę tekstu czy sposób ułożenia grafiki. Jak sobie z tym poradzić? Odpowiedzią są strony responsywne (Responsive Web Design), które dostosowują się do wielkości ekranu urządzenia, na jakim są wyświetlane
Scrolling
Chociaż tradycyjna forma strony, oparta na hierarchii: strona główna i podstrony, wciąż jeszcze dominuje, w sieci pojawia się coraz więcej serwisów scrollowanych. Na czym polega różnica? Na zamieszczeniu wszystkich treści na jednej stronie, a nie kilku czy kilkunastu. By dotrzeć do poszukiwanej informacji, użytkownik może przewinąć stronę lub kliknąć na odpowiedni guzik w menu.
Ikonki
Żyjemy w erze obrazków. Zamiast czytać, oglądamy filmy, zamiast zagłębiać się w długie opisy – wysyłamy rozmówcom emotki. Strony internetowe muszą tym zmianom wychodzić naprzeciw. Wprowadzanie ikon, które dobrze się już zadomowiły w wirtualnym świecie, znacznie przyspiesza i ułatwia odbiór. Przykładami może być ikona koszyka odpowiadająca treści „w tym miejscu możesz dokonać zakupu” czy też dłoni jako synonimu współpracy, biznesowego partnerstwa.
Integracja z serwisami społecznościowymi
Social media już dawno przestały być miejscem towarzyskich spotkań z dawnymi i obecnymi znajomymi. Marki wykorzystują je do promocji, sprzedaży i angażowania klientów. Facebook jest nie tylko przedłużeniem witryny firmowej, ale jej codzienną aktualizacją, newsletterem, miejscem dyskusji klientów. Ogromny potencjał social media sprawił, że relacja pomiędzy stroną www a Facebookiem przestała być jednostronna (od Facebooka do strony internetowej). Serwisy coraz częściej posiadają integrację z Facebookiem, Twitterem czy Pinterestem, dzięki czemu możliwe jest polubienie fanapage’a czy przejrzenia facebookowych opinii o marce bez opuszczania strony.
Szeroka stopka
Jeszcze do niedawna stopka na stronie była niemal niezauważalna. Stanowiła po prostu powtórzenie menu górnego i podnosiła użyteczność serwisu. W ostatnim czasie sytuacja ta uległa jednak zmianie. Stopki zajmują coraz większą przestrzeń i stają się miejscem, w którym można znaleźć nie tylko kontakt, ale też najważniejsze informacje o firmie, tagi czy przydatne linki.