Istota i znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w kreowaniu marki selektywnej
14 października 2020
O społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) Polska usłyszała już kilkanaście lat temu i niedługo później stała się powszechnie stosowaną w przedsiębiorstwach strategią. Często utożsamia się ją z największymi korporacjami i filantropią. A jak jest naprawdę? W Polsce, koncepcję CSR wdrożyło już 46% dużych i średnich firm, a kolejne 15% myśli o wdrożeniu jej w najbliższej przyszłości.
Czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu?
Corporate Social Responsibility (CSR) znane jest w Polsce pod nazwą społeczna odpowiedzialność biznesu. Filozofia CSR bierze pod uwagę kwestie społeczne i ekologiczne, takie jak ochrona środowiska. Przedsiębiorstwa wyznające CSR inwestują swoje środki w kapitał ludzki, innowacyjność i etykę pracy.
Przykłady społecznej odpowiedzialności biznesu to:
- działania na rzecz lokalnej społeczności
- działania proekologiczne
- kampanie społeczne
- znakowanie produktów (ekoznakowanie)
- wolontariat pracowniczy, który polega na przeznaczeniu pewnej liczby godzin pracy pracowników na rzecz wybranej inicjatywy społecznej.
“Z zyskiem, nie dla zysku”
Strategię CSR może przyjąć każdy, nawet najmniejszy biznes – nie ma znaczenia, czy jest to korporacja, czy lokalny przedsiębiorca. Wiele przedsiębiorstw stosuje ją już od kilkunastu lat, nie oznacza to jednak, że robią to bez zarzutu. Firmy często decydują się na wdrożenie koncepcji CSR, by zadziałać jak środek zaradczy na aktualne problemy miejscowej społeczności. Nie myślą rozwojowo, a tymczasowo.
“Z zyskiem, nie dla zysku” – tak brzmi motto społecznej odpowiedzialności biznesu. Kluczem do sukcesu jest generowanie przychodu dla postępu, myśląc o przyszłości firmy.
Chcesz wiedzieć co to jest lejek sprzedażowy i jak go stworzyć? – Przeczytaj nasz tekst!
Jakie korzyści przynosi CSR?
Z korzyści CSR czerpią nie tylko jej bezpośredni beneficjenci, ale także sama firma. Odpowiedzialna sprzedaż równa się lojalności i zaufaniu klientów, które w biznesie jest kluczowe. CSR także zwiększa motywację i produktywność pracowników. Wszystko to przekłada się również na korzyści finansowe, takie jak zmniejszenie kosztów utraty pracownika, ugruntowanie pozycji rynkowej czy zwiększenie udziału w rynku. CSR to w każdym przypadku krok w dobrą stronę.
Największe domy mody w ogniu krytyki
CSR zapoczątkowało zmiany również na rynku dóbr luksusowych, a zwłaszcza w branży modowej. Niewątpliwie miała na to wpływ afera z 2014 roku, która dotyczyła śladów chemicznych substancji, które organizacja Greenpeace znalazła w dziecięcych ubraniach Diora, Armaniego, Louis Vuitton, Versace i Dolce&Gabbana.
Raport Greenpeace mówi, że w 12 z 27 przeanalizowanych towarów odkryto pozostałości etoksylatów nonylfenolu – chemikaliów rozkładających się na substancje skutkujące zaburzeniami hormonalnymi. Domy mody Armani i Louis Vuitton jako jedyne odpowiedziały na zarzuty Greenpeace’u. W oficjalnym oświadczeniach można przeczytać, że towary powstałe w ich fabrykach w żadnym wypadku nie zagrażają zdrowiu klientów i spełniają wszelkie standardy bezpieczeństwa.
Wielka reforma w świecie luksusu
Gdy raport Greenpeace’u opublikowano w mediach, głos zabrała Chiara Campione, jedna z głównych działaczek organizacji. Powiedziała: „Pora, aby marki luksusowe sprostały swojej reputacji jako wyznaczające trendy w modzie i stanęły na czele rewolucji, której celem jest nietoksyczna moda”.
Kering, francuski holding zrzeszający takie marki jak Gucci i Yves Saint Laurent, zamierza o połowę zredukować emisję dwutlenku węgla do 2025 roku. Kering ma w planach również szerzyć koncepcję zrównoważonego projektowania poprzez stworzenie nowoczesnej techniki pozyskiwania surowców.
Aby zacząć martwić się o CSR, najpierw należy stworzyć wizerunek samej marki. Koniecznie przeczytaj artykuł o budowaniu tożsamości!
Jak to wygląda w praktyce?
W nie tak dalekiej przeszłości nikt nie słyszał o recyklingu opakowań po luksusowych kosmetykach. Obecnie programy recyklingowe są stałym punktem programu takich marek jak Guerlain czy Mac. Oddając sześć opakowań po zużytych szminkach w jednym z butiku Maca, dostajemy nową za darmo. Często to osoby o zarobkach wyższych niż przeciętne promują dietę wegańską, ćwiczą pilates i dbają o to, żeby szkodliwość wyemitowanego podczas ich podróży samolotem dwutlenku węgla zrekompensowały nowo posadzone drzewa. Dlatego producent kosmetyków Guerlain tak mocno zaangażował się w projekt ochrony pszczół. Wspiera również naturalne środowisko wzrostu orchidei poprzez platformę badań nad tymi kwiatami o nazwie “Orchidarium”. Ochronę lasów propaguje także Hennessy – drewno na beczki do produkcji koniaku pochodzi z lasów zarządzanych w zrównoważony sposób.
Dbałość o prawa człowieka także zyskała znaczenie. Gdy na jaw wyszły informacje o warunkach, w jakich wydobywa się metale i kamienie szlachetne w krajach Trzeciego Świata, producenci biżuterii zwiększyli czujność. Nikt nie chciał być posądzonym o wykorzystywanie “krwawych diamentów” w swoim przemyśle. Włoska marka luksusowa Bvlgari już w 2005 roku zdobyła certyfikat RJC – Responsible Jewelry Council, który zagwarantował realizację etycznych, odpowiedzialnych społecznie i środowiskowo praktyk w łańcuchu dostaw metali i kamieni szlachetnych.
Moda na CSR i CSR w modzie
Zawalenie fabryki w Bangladeszu w 2013 roku, gdzie zginęło 1127 osób, a ponad 2500 zostało rannych, wywołało falę protestów przeciwko złym warunkom pracy i na zawsze zakorzeniło CSR w branży modowej.
Marki fashion muszą działać zgodnie z systemem etycznym nabywców ich produktów. Oznacza to branie odpowiedzialności nie tylko za sam produkt, ale także za cały proces jego powstawania. Zmiany, które zachodzą w modzie, możemy obserwować zarówno w Polsce, jak i na świecie. Co to Fashion Revolution? Nic innego jak ruch globalny, którego celem jest podniesienie świadomości o największych problemach branży modowej.
Jak Fashion Revolution wpłynęło na Fashion Industry?
- Adidas w 2017 roku sprzedał ponad milion par butów wyprodukowanych z plastiku wyłowionego z oceanów. Do stworzenia każdej z nich wykorzystano 11 butelek, co oznacza, że recyklingowi poddano aż 11 milionów. Marka zadeklarowała, że do 2024 roku wszystkie produkowane przez nią buty będą pochodziły z recyklingu.
- Marka GOSH w 2019 roku stworzyła tusz do rzęs Catchy Eyes Drama, którego opakowanie jest wykonane w 50% z plastiku odzyskanego z oceanów (odpowiednik 2 plastikowych butelek).
- Coraz więcej marek modowych odchodzi od korzystania z naturalnych futer i skór, wybierając ich ekologiczne odpowiedniki. Z futer zrezygnowały marki spółki LPP (m.in. Reserved, Sinsay, House), a także brandy takie jak ZARA, Topshop i H&M.
- H&M w 2010 wprowadził specjalną kolekcję Conscious – pierwszą wykonaną w całości z przyjaznych środowisku materiałów, takich jak: ekologiczna bawełna i len, poliester z butelek PET lub odpadów tekstylnych.
CSR stało się niezbędnym czynnikiem do odnalezienia tożsamości marki w tak dynamicznie rozwijającym się środowisku. Dużo zostało już zrobione i równie dużo zostało do zrobienia. Innowacje są w biznesie nieuniknione. Otwartość na nowe rozwiązania i wsparcie CSR to działania, które musimy podjąć my, konsumenci, by wciąż czerpać korzyści płynące z branży fashion.